Digitalizacja postępowania sądowego
Digitalizacja postępowania sądowego

Czy w polskich sądach widoczny jest postęp technologiczny? Co da się załatwić zdalnie, nie wychodząc z domu? Czy można kontrolować przebieg postępowania “przez Internet”? Sądzę, że w dobie powszechnej digitalizacji wielu z Was zadaje sobie te pytania. Skoro możemy podpisywać dokumenty profilem zaufanym/podpisem elektronicznym, odbywać zdalnie liczne spotkania, komunikować się e-mailowo, to może i w sądach da się załatwić pewne sprawy zdalnie? Częściowo tak. W dzisiejszym wpisie pt. Digitalizacja postępowania sądowego opowiem Wam o Portalu, za pośrednictwem którego będziecie mogli śledzić swoje sprawy.

Digitalizacja postępowania sądowego – kluczowy Portal

Kluczowym rozwiązaniem digitalizującym częściowo sprawy sądowe jest Portal Informacyjny Sądów Powszechnych: https://portal.poznan.sa.gov.pl. Daje on dostęp do dokumentów sądowych i informacje o stanie sprawy. Znajdziemy je w zakładce Dokumenty. Możesz wydrukować stąd postanowienie, wyrok, protokół z rozprawy, inne dokumenty pochodzące od sądu. Pozwala również odsłuchać przebieg rozprawy (w zakładce E-protokół). W zakładce Posiedzenia wprowadzane są informacje o dacie i godzinie rozprawy oraz sali, w jakiej się odbędzie.  W Portalu znajduje się też informacja o tym, jaki sędzia prowadzi Twoją sprawę. Korzystanie z Portalu jest bezpłatne i możliwe z poziomu przeglądarki internetowej. Nie wymaga zatem instalowania żadnych dodatkowych aplikacji czy oprogramowań. O wszelkich zmianach w sprawie, wprowadzonych do Portalu, zostaniesz poinformowany e-mailowo.

Jak założyć konto w Portalu?

Po pierwsze należy zaakceptować jego warunki i wypełnić na stronie głównej serwisu wniosek o rejestrację konta (“Zarejestruj się”). W tym celu musisz podać swoje dane osobowe (imię, nazwisko,  seria i numer dokumentu tożsamości, numer PESEL, data urodzenia, miejsce urodzenia,  imię ojca,  imię matki,  adres email). Opcjonalne jest też podanie numeru telefonu. Profil należy zweryfikować. Można to uczynić poprzez osobiste stawiennictwo w Punkcie Informacyjnym sądu i okazanie dowodu osobistego.  Weryfikacja jest możliwa również z wykorzystaniem ePUAP (podpis za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego). Dopiero po weryfikacji będzie możliwy dostęp do konta.  Szczegółowe instrukcje dotyczące założenia i obsługi konta w Portalu dostępne są pod adresem: https://portal.poznan.sa.gov.pl/zalacznik/Instrukcja_PI.pdf

Mam konto – co dalej?

Logowanie do konta odbywa się za pomocą PESEL-u oraz ustawionego hasła. Aby skorzystać w pełni z digitalizacji postępowania sądowego, musisz złożyć wniosek o dostęp do konkretnej sprawy. W zakładce Wnioski znajduje się podzakładka Złóż wniosek. Po uzupełnieniu potrzebnych danych i udzieleniu dostępu do sprawy, będziesz mógł uzyskiwać informacje o swoim postępowaniu- niezależnie od szczebla sądu, w którym się ono toczy. Pamiętaj założyć konto w Portalu w odpowiedniej dla siebie apelacji. Na stronie internetowej  Twojego sądu powinna znajdować się informacja, do jakiej apelacji on należy. Na przykład: Sąd Rejonowy w Jarocinie należy do apelacji łódzkiej. Sąd Rejonowy Poznań- Stare Miasto w Poznaniu to apelacja poznańska.

Digitalizacja postępowania sądowego – czego nie ma w Portalu?

Na ten moment w Portalu nie są zamieszane pisma/ dokumenty, które wpływają do sądu od stron, urzędów, instytucji, etc. Słowem – w Portalu znajduje się tylko to, co pochodzi od Sądu. Pozostałe dokumenty znajdują się tylko w aktach prowadzonych w formie papierowej. Jeśli zatem chcesz przeczytać np. sprawozdanie z wywiadu kuratora, musisz udać się osobiście do sądu i zapoznać się z aktami sprawy. Aby to uczynić, należy również dopełnić pewnych procedur, dlatego opowiem o tym w odrębnym wpisie. Za pośrednictwem Portalu nie możesz też sam nadawać pism do sądu. Nie jest to bowiem tego typu kanał komunikacji. Pisma do sądu nadal należy składać w formie papierowej, opatrując je własnoręcznym podpisem.

Dlaczego warto mieć konto w Portalu Informacyjnym?

Portal Informacyjny jest ważnym źródłem informacji o statusie sprawy. Osobiście zwykłam informować swoich Klientów o wszelkich zmianach w ich sprawach, o których wiem właśnie z Portalu. Gdy sam będziesz posiadał swoje konto, będziesz mógł zapoznawać się z informacjami niezależnie od przekazywanych Ci przez pełnomocnika wieści.  Informacje w Portalu zamieszczane są zwykle bardzo sprawnie. Najpóźniej na drugi dzień po rozprawie zamieszczany jest protokół, wyrok, postanowienie. Do informacji tych możesz wracać- wystarczy się zalogować. Eliminuje to konieczność dzwonienia do Biura Obsługi Interesanta (a dodzwonienie się – z uwagi na ilość interesantów- często bywa trudne). Ponadto – nie każdą informację o sprawie uzyskasz telefonicznie. Na pewno nie dowiesz się przez telefon o treści wyroku. Tymczasem z portalu możesz go nawet wydrukować.

O kolejnych sposobach załatwienia sprawy przez Internet będę opowiadać w następnych wpisach. W razie pytań zapraszam do kontaktu z moją Kancelarią!

Adwokat Marta Ruszkiewicz

Adwokat Marta Ruszkiewicz

Adwokat i psycholog. Specjalistka z zakresu prawa rodzinnego.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej - skontaktuj się ze mną

+48 785 532 885

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane artykuły

Kontakt
Copyrights 2020 © Adwokat Marta Ruszkiewicz l Strona wykonana przez Marketing Prawników
POLITYKA PRYWATNOŚCI

Szanowni Klienci

Uprzejmie informuję, że niniejsza strona należy do adwokat
Marty Ruszkiewicz, która prowadzi indywidualną Kancelarię Adwokacką
w Poznaniu przy ul. Gołębiej 3/4 i nie ma nic wspólnego z działalnością prowadzoną przez adwokata Piotra Ruszkiewicza.